Hur skapar man framgång på sociala medier?

Sociala medier är ett nödvändigt ont för många företag. Vissa företag har hakat på och fått ordentlig snurr på sin marknadsföring via sociala medier. Ett lysande exempel är bröderna på Sularpsfarmen utanför Lund. På ytan är det en helt vanlig gårdsbutik med frukt, grönt, blommor och liknande. De har inget bra läge, de ligger långt ut på landet och inga andra verksamheter runtom. Ändå vallfärdar folk dit. Det är pga att på sociala medier har de byggt upp en av de största följarskarorna för en enskild butik i Sverige. De har i skrivande punkt: 37 516 följare och 4 576 personer som checkat in där.

 

Nedan har vi listat de 12 viktigaste punkterna för att lyckas med sina sociala medier:

Lär känna dina kunder och undersök hur din marknad ser ut. Vad diskuterar dina kunder just nu? Vad händer i världen kring din bransch just nu? Är din målgrupp aktiva på sociala medier? Har du ett byggföretag? Då finns det en fantastisk möjlighet att marknadsföra sig på facebook mot riktade målgrupper, t.ex. personer mellan 30-60 som bor i villa. På så sätt kan du stärka ditt företags varumärke hos denna målgruppen.

w

Använd de sociala medier som dina kunder använder. Ska du sälja föreläsningar? Då hade jag använt Linkedin primärt, följt av Facebook. Varför? Jo, för det är där företagare och företagsamma människor finns. Ska du sälja solglasögon? Då hade jag satsat mer på Instagram och Tumblr där “coola” människor hänger. På dessa plattformar kan du också jobba med influencers för att boosta din marknadsföring.

Var dig själv. Våga bjuda på dig själv och visa att du är mänsklig. Detta är nyckeln i dagens digitala värld. Idag är relationen mellan företag och kund närmare än någonsin. Här har verkligen Sularpsfarmen lyckats, istället för att säga med en professionell röst: Dagens erbjudande: 1 låda apelsiner 50 kr (ordinarie pris 89 kr). Så säger de: Dagens ramla omkull erbjudande! En hel låda apelsiner för sanslösa 50 kr! Min bror råkade beställa för mycket så ni måste hjälpa mig bli av med detta!

Gör en plan. Din plan ska innehålla dina mätområden (exempelvis: visningar, gilla markeringar, delningar osv), målgrupper, koncept, tävlingar, teman osv. “If you fail to plan, you plan to fail”.

Involvera dina medarbetare i din strategi. Dela upp ansvaret så att det blir lättare för er att lyckas, plus att det skapar teamkänsla. Vem ska skriva inlägg, vem ska svara på kommentarer, vem ska ta bilder, vem ska se över statistiken osv.

l

Förbered kommande vecka genom att schemalägga inlägg på de sociala nätverken. Skapa unika inlägg som skapar värde för dina följare att titta på. Det kan vara eget material i form av text, bild eller film, eller så kan det vara en länk till en annan sida.

Skapa en marknadsföringskalender.Här skriver du upp vem som gör vad, när har ni speciella events, vad ska ni lägga upp, hur ska det pubilceras och var ska det pubilceras. Detta behövs för att få en överblick av vad ni jobbar med.

z

Lägg upp inlägg som har nyhetsvärde. Så fort en nyhet kommer ut som har med din bransch att göra, skriv ett inlägg och var en del av konversationen. På så sätt får du ett starkare fotfäste i din bransch.

Behandla alla sociala kanaler olika.Lägg inte upp samma innehåll överallt – kom ihåg vilken målgrupp som använder vilken plattform. Det som fungerar på Facebook kanske inte kommer fungera på Twitter och vice versa.

g

Delegera ansvaret för en kundservice representant. Det är viktigt att ha någon som tar hand om alla kommentarer, länkar som besökare hänvisar till eller recensioner.

Schemalägg en genomgång av dataanalys. Det är viktigt att följa upp alla kanaler och se hur det går för inläggen. Vad fungerar, vad fungerar inte, vad ska vi ändra på? Detta kan vara en gång i veckan, varannan vecka eller en gång i månaden, beroende på hur aktiv du är.

Analysera helheten av din aktivitet. Hur går det? Når du dina uppsatta mål? Kör A/B tester för att prova nytt innehåll. Lägg upp 2 versioner av samma innehåll och se vilket som får bäst respons.

Är det mycket nu?

Känner du att det är mycket att hålla reda på? Vi är specialister på digital marknadsföring, låt oss hjälpa dig.

Skicka en förfrågan så återkommer vi med en offert!