Hur skapar man en professionell hemsida?

Om du vill nå ut till fler kunder och stärka företagets varumärke krävs det att vi gör en snygg och funktionell hemsida som informerar om ditt företags produkter och/eller tjänster. På Attend Media gör vi professionella hemsidor i WordPress, ett utmärkt verktyg för att bygga bra hemsidor.

 

När du gör en hemsida så finns det jättemycket att tänka på. Nedan har vi listat de 10 viktigaste delarna i att göra en professionell hemsida:

Navigation

Navigationen ska inte vara komplicerad. Den ska vara enkel att identifiera och enkel att använda. Det är också viktigt att göra menyn minimal så att det inte blir för mycket att tänka på för besökaren. Det finns inget värre än att klicka in på en rörig hemsida där man inte förstår hur man ska gå vidare.

Navigationen i en hemsida ska också vara enkel genom hela hemsidan. Hemsidan ska vara användarvänlig genom hela upplevelsen. Ju lättare den är att navigera genom, ju längre kommer dina besökare att stanna på din hemsida.

Två exempel, en sida med bra navigation och en dålig: Apple, som innehåller en enkel meny med klickbar text som menyknappar. Under det har de 3 produkter som spelas upp med stora snygga bilder som verkligen sätter produkten i fokus med en liten text som speglar produkten. En sida som inte riktigt lyckats med en enkel design på navigationen är BMW. Första intrycket man får är väldigt rörigt.

Besökarna kräver vissa grejer när de besöker din hemsida. De vill veta var de är, om de skulle vilja gå tillbaka ett steg eller gå vidare. De vill veta hur man hittar tillbaka eller hem och de vill att det ska vara tydligt att navigera runt på din hemsida. Kan du leverera det, så har du lyckliga besökare.

]

Utrymme

Utrymme är en av de viktigaste aspekterna när det kommer till att bygga en hemsida. Större utrymme gör att sidan får ett bättre flow, det blir enklare att fokusera på innehållet och det blir lättare att läsa texten om det är tomt runt om, eller till och med större utrymme mellan raderna också.

Utrymmet ska vara samma för allt innehåll på sidan. Har man t.ex. 4 bilder på rad, då ska det vara samma mått mellan alla bilder, annars får besökaren ett oprofessionellt intryck. Texter som skrivs på sidan ska också ha samma radavstånd genom hela designen.

Utrymmet är viktigt att använda när du ska skapa ett intryck för besökaren. En bild omfamnat av tomrum gör att bilden ser större och viktigare ut än om den är intryckt i ett hörn eller är för tight placerad någonstans.

Det är också viktigt att påpeka att utrymmet inte alltid behöver vara vitt. Det kan vara en full size bakgrundsbild, en annan färg, eller ett mönster.

Om oss

Det är väldigt viktigt för småföretagare och mindre företag att berätta för besökarna vem ni är. Det är mindre viktigt för stora välkända företag pga att de är redan kända, folk vet vad de sysslar med. Men för dig som håller på att bygga upp ditt varumärke och företag är det extra viktigt att berätta din historia.

Om oss sidan ska berätta vem du är och vad du gör. Här har du också en möjlighet att berätta om ditt företags filosofi och värderingar, dina mål eller hur företaget kom till. Via “om oss” kan du också länka till dina sociala medier eller andra kontaktsidor ditt företag har.

Ett problem som ofta uppstår med en “om oss” sida är att det blir ofta väldigt långt och mycket ord. Håll det enkelt, ge besökaren tillräckligt med information för att bli intresserade men inte uttråkade. Och glöm inte att designen ska vara intressant. Lägg till exempel upp bilder på era anställda, det gillar vi människor, att känna kontakt med andra människor.

Kontaktinformation

Kontaktinformation brukar ofta synas på 2 olika sätt. Antingen högst upp på sidan vid menyn, eller som en “kontakta oss” sida med kontaktformulär och mer information. Båda sätten är bra, men jag själv föredrar en “kontakta oss” sida.

Nyckeln är att göra din kontaktinformation väldigt synlig. Det är ju i grund och botten därför du har en hemsida, för att kunder och potentiella kunder ska kunna kontakta dig. Att förse dina besökare med telefonnummer, fysisk adress och ett kontaktformulär skapar förtroende.

Call to action

I de flesta fall så är en hemsida inkörsporten till handling – sälj en produkt, ge information, samla kontaktinformation eller något annat. För att säkerställa denna handling behöver uppmaningen vara stark och tydlig.

Steg ett, bestäm dig för vad din hemsida har för uppgift. Sedan designar du hemsidan så att den uppmanar dina besökare att utföra önskad handling. Det är det vi kallar för “conversion”, alltså, hur många av dina besökare blir dina kunder eller ansöker om en offert t.ex?

En populär handling är att få besökare att ge dig sin mailadress. På så sätt skapar du en databas över kunder som vill få information från dig, där du kan skicka ut nyhetsbrev, kampanjer eller liknande. Då måste du vara tydlig med var du placerar information om att anmäla sig till den typen av utskick. Det ska vara enkelt och gå snabbt, behöver du mer information från besökaren, överväg då att skicka ett automatiskt mail med kompletterande information. Du vill inte ha ett jobbigt formulär att fylla i som första intryck.

Bilder

Människor älskar att få ett visuellt intryck. Skapa fantastiska bilder för att fånga dina besökare. Snygga bilder och illustrationer är ett enkelt sätt, men också krävande. Bilderna måste representera vad du vill få ut av hemsidan, de måste ge ett professionellt intryck och du måste ha rättigheterna till att få använda bilderna kommersiellt. Därför tycker jag att det enklaste, och roligaste, är att ta egna bilder och redigera. Det är jätteviktigt. Det finns en annan möjlighet och det är att använda “stock images”, bilder som är tagna av proffsfotografer som du köper rättigheter till. Tänk bara på att inte använda för mycket stock photos för att du tappar lätt känslan och din hemsida blir inte unik längre.

U

Sökruta

Hur många gånger har du inte velat hitta gammal information på en sida du besökt förr? Där kommer sökfunktionen in. Denna funktion riktar sig mot dina återkommande besökare. Driver du en blogg som du uppdaterar varje dag rekommenderar jag verkligen att man ska kunna söka i dina arkiv.

Sidfoten

Sidfoten är ytan du använder för att samla massa viktig information utan att påverka hemsidans design. Det är en logisk placering för en sitemap, företagsinformation, kontaktinformation, karriärmöjligheter, eller länkar.

Sidfoten ska vara användbar och enkel, den ska smälta in i din hemsida, minimalistisk design helt enkelt. Gör den användarvänlig.

Knappar

Varje knapp på din sida ska vara tydligt igenkännlig att det är en knapp. Knapparna ska ha samma form, design effekt och känsla oavsett var på hemsidan den är. Att skapa knappar på en sida med många knappar och länkar är en utmaning. Överväg då att använda ett design kit för att skapa knappar som använder sig av samma design.

l

Typsnitt

Ditt typsnitt ska vara en röd linje genom hela din hemsida. Det är enklare än vad man tror att känna igen ett typsnitt. Tänk bara på Coca Cola, du ser direkt den kursiva texten framför dig, eller IKEA, de tjocka initialerna. Texten är deras logga. På samma sätt kan du förmedla en känsla till dina besökare, speciellt om du driver en blogg. Med rätt typsnitt får du besökarna att känna sig bekväma och välkomna tillbaka.

Är det mycket nu?

Känner du att det är mycket att hålla reda på? Vi är specialister på digital marknadsföring, låt oss hjälpa dig.

Skicka en förfrågan så återkommer vi med en offert!